Interview met Melissa: “Doe waar je passie ligt en laat je niet weerhouden!”

Wij zijn Greenberg Nielsen

Na haar studie aan de Hogeschool Utrecht kwam ze erachter dat haar toekomst niet in het basisonderwijs lag. Het salesvak wekte bij Melissa veel meer enthousiasme op en daarom besloot ze een Masterclass Sales & Accountmanagement te gaan volgen.

Binnen enkele weken na afronding van deze masterclass werd ze via LinkedIn gehunt voor Greenberg Nielsen. Ondertussen is Melissa al ruim vijf jaar werkzaam binnen Greenberg Nielsen en ziet ze hier zeker nog een mooie toekomst. Haar passie, het helpen van mensen en ze op een positieve manier beïnvloeden, kan ze in haar functie perfect uiten. Ze zorgt voor veel blije klanten en kandidaten.

We spraken met Melissa over haar ervaringen als succesvolle vrouw in de zakenwereld.

 

Je volgt nu een aantal jaar een succesvol carrière pad binnen Greenberg Nielsen.  In hoeverre heb jij gelijkheid ervaren tussen mannen en vrouwen op de werkvloer?

“Veel mensen hebben een bepaald beeld van werken op de Zuidas. Binnen Greenberg Nielsen wordt dit beeld totaal niet bevestigd. Bij ons is er sprake van gelijkheid. Toen ik hier net begon met werken was dat nog wel wat anders. De mannen moesten toch wennen aan een vrouwelijke invloeden op de vloer. Maar ze zagen al snel in dat wat vrouwelijkheid in het bedrijf zorgt voor een goede balans en een fijne werksfeer. Een vrouw kijkt toch naar andere dingen dan een man. Ook krijg je als vrouw binnen Greenberg Nielsen evenveel carrièrekansen als dat mannen hier krijgen.”

 

Wat zijn jouw typische vrouwelijke kwaliteiten?  

“Ik denk mijn empathie. Vooral toen ik net bij Greenberg Nielsen kwam werken, was iedereen erg op zichzelf en bezig met zijn eigen business. Door mensen te verbinden en gevoel in de strijd te gooien, veranderde de werksfeer. In dit vak is inleving erg belangrijk. Je moet mensen begrijpen en vast kunnen stellen wat zij nodig hebben. Voor mij is het belangrijk om geen rol aan te meten, maar een oprecht gesprek te voeren. Daarnaast is wat vrouwelijke charme ook een toegevoegde waarde. Dit maakt mensen wat vrijer.”

 

Je bent zelf recruiter binnen de financiële sector. Merk je wel eens bij klanten dat er een voorkeur uitgaat naar mannelijke kandidaten?

“Nee, eigenlijk ervaar ik dit niet. Finance is wel echt een mannenwereld. Vaak zie je dat het toch de mannen zijn die hoge functies bekleden. Ook de mensen waarmee ik samenwerk vanuit bedrijven zijn vaak mannen. Maar voorkeuren zie ik niet in mijn vak. Vaak zijn het vrouwen zelf die zich beperken in hun carrière, dit komt niet vanuit de bedrijven.

 

Hoe verschillen mannen en vrouwen als het gaat om hoe zij carrièrebeslissingen nemen?

“Vrouwen vinden carrière maken toch lastiger, vooral met het oog op gezinsuitbreiding. Ze lopen vaak aan tegen perfectionisme, willen het graag op alle vlakken goed doen. Het combineren van carrière en gezin lijkt daardoor lastig. Maar ik denk dat als je bij het juiste bedrijf zit en gelooft in jezelf, het wel gaat lukken met die carrière. Mannen kijken toch anders naar het maken van carrière. Zij ervaren deze barrière niet, veel mannen hebben nog een wat traditionele gedachtengang. ”

 

Welke boodschap wil jij de carrièrevrouw meegeven?

“Doe wat je passie is en laat je niet weerhouden door anderen. Maak je ook niet te druk over vooroordelen, de kansen en mogelijkheden zijn er zeker. Geloof in jezelf en je kan bereiken wat je wilt!”